SWANS

Utorak, 7. novembar – Beograd @ Dom omladine

Katarina Samurović

Da li je potrebno posebno predstavljati SWANS?

Od vremena disonantne No Wave avangarde začete u legendarnim njujorškim klubovima 80-ih, preko mračne i melodične faze 90-ih, do novog SWANS iskustva visceralne improvizacije koja zvuči kao stvaranje kosmosa zatočeno u pojačala? 

Iako ih je nemoguće žanrovski ukalupiti, nesumnjivo je u pitanju jedan od najuticajnijih bendova alternativne muzike, posebno njene mračne strane – post-punka, post-rocka, industriala i gotika.

Kraj te iteracija SWANS donosi Girin povratak iskonu: putem novog benda Angels of Light i svoje etikete Young God Records početkom 2000-ih uzdiže američku freak folk scenu na novi nivo, kao što je svojevremeno Dilan uradio sa celokupnom američkom folk muzikom. 

Kroz svoje ruho za 21. vek, oživljeni SWANS dobijaju novu hipno-soničnu formu i pomeraju umetničke granice u eksperimentalnoj i avangardnoj muzici, sa bliskim saradnicima kao što su čuveni The Necks i kompozitor Ben Frost. Tu iteraciju Swansa smo imali čast da gledamo i intenzivno čujemo i osetimo 2017. godine u Beogradu.

Sve ove periode spaja tošto je glavni mozak operacije Michael Gira decenijamabio kreativno neumoran i nesmiren– u najboljem smislu. Svaki put kada bi delovalo da se konačno zamorio objavivši kraj nekog svog projekta, bilo da su u pitanju Swans, Angels Of Light ili Young God Records, ispostavilo se da je to bila samo kreativna pauza koja je rezultirala nečim svežim, moćnim i uvek autentično „MG-ovskim“.

Boravak na maglovitoj granici između kreacije i destrukcije oduvek je fascinirao Giru; on se poigrava mračnom, skrivenom utrobom čovečanstva kako muzički, tako i tekstualno. I to ni u jednom trenutku nije jasnije nego na koncertu koji se ne sluša samo ušima, već čitavim telom pritisnutim zidom zvuka. Gira ne voli da ograničava muziku na format pesme; uživo, on predstavlja samo okvirne smernice – pri svakom nastupu razvijaju se u potpuno unikatnu izvedbu, komad. „Puštam muziku da ide gde želi da ide, a kada osetim da je došla do kraja, prestajem“.

Ipak, čak je i neprikosnoveni frontmen i dirigent tako moćnog muzičkog organizma doživeo neočekivani obrt; smetnju koja mu je istrgla kontrolu iz ruku, ali i podarila novi kreativni život, restart.

Posle brojnih pandemijom-izazvanih otkazivanja tuneja za prethodni album Swans ‘Leaving Meaning’ i naizgled beskrajne jame čekanja, čekanja, čekanja… i čudne dezorijentacije koja je došla uz iznenadnu, ali beskrajnu nametnutu izolaciju, odlučio sam da je došlo vreme da napišem pesme za novi Swans album i zaboravim na sve ostalo. Došle su relativno lako, uvek obaveštene sumnjom da bi mogle da budu poslednje. Kada sam napokon mogao da otputujem, ruku pod ruku sa pesmama, u Berlin da radim sa prijateljima na snimanju, osećaj je bio poput trenutka kada se ‘Čarobnjak iz Oza’ promeni iz crno-belog u film u boji.“– rekao je Michael.

Novi album, „The Beggar“, izlazi u junu tekuće godine i prati ga dugo čekana turneja na čijoj smo mapi. Ono što smo do sada čuli je mistično, hipnotičko i kontemplativno, sa rudimentarnim prizvukom folka Angels of Light, međutim pojačano multiinstrumentalističkom snagom dobro znanih saradnika kao što su Kristof Hahn, Christopher Pravdica i Phil Puleo, ali i Toby Dammit (pravo ime Lawrence Edward Crooke – ex-Nick Cave and The Bad Seeds, The Stooges, The Residents) i Dana Schechter (Bee and Flower, Angels of Light).

Sada sam veoma optimističan i omiljena boja mi je ružičasta“, kaže Michael Gira na kraju zvanične izjave pred objavu novog albuma i početak turneje.

Da li mu verujete?

Imaćemo priliku da svedočimo tom „prelasku u boju“ i testiramo granice sopstvenog sluha, duha i poimanja u utorak, 7. novembra u sali Amerikana Doma omladine od 21:00. Na čitavoj turneji pre Swans nastupa njihov osnivač i dugogodišnji gitarista Norman Westberg.

Prvi kontigent ulaznica po promotivnoj ceni od 3000 dinara u pretprodaji putem Tickets.rs, Pub Brod i Čumić Chillton.

Poster:

Zelite email obavestenja o buducim koncertima?